Onderzoekend leren voorop bij samenwerking WisMon en Texas Instruments

Het WisMon bètaonderwijsinstituut en het Nederlandse T3-netwerk werken in 2019 samen om onderzoekend leren in de exacte vakken op middelbare scholen in Nederland te stimuleren. Ze geven docententrainingen en gastlessen op basis van de nieuwe grafische rekenmachines van Texas Instruments.

Werken aan 21-eeuwse vaardigheden

De onlangs geïntroduceerde TI-Nspire™ CX II-T handhelds bieden naast extra rekenkracht voor wiskunde en ook nieuwe mogelijkheden voor de vakken natuurkunde, scheikunde en biologie. “De grafische rekenmachines kunnen ingezet worden als instrument voor onderzoekend leren in alle bètavakken,” zegt Denise Groeneweg van WisMon. “In de huidige samenleving zijn kritisch en creatief denken en andere 21e-eeuwse vaardigheden steeds belangrijker. Dat vraagt van docenten op middelbare scholen dat zij hier in hun lessen op inspelen. Vanuit WisMon helpen wij docenten graag op weg bij het STEM-onderwijs (onderwijs in Science, Technology, Engineering en Mathematics).”

Leerlingen aan de slag In de klas

De nieuwe TI product lijn brengt abstracte technische concepten tot leven en inspireert leerlingen tot programmeren en experimenteren. “Leerlingen kunnen in de klas met hun eigen onderzoeksvraag aan de slag,” vertelt Frank van den Berg van het T3-netwerk. “Met hun grafische rekenmachine kunnen ze bijvoorbeeld de temperatuur of vochtigheid meten of met sensoren kleuren identificeren. Daar hoef je niet voor naar het lab. De resultaten van de metingen zijn te bekijken en verwerken op allerlei apparaten, zoals de iPad of laptop. Dat biedt leraren zoveel mogelijkheden om onderzoekend leren in de klas te faciliteren. En met de WisMon lesmodules kunnen ze daar ook makkelijk mee aan de slag. Wat dacht je van ‘alcohol zweten’ voor scheikunde of biologie of ‘uniforme bewegingen’ bij wis- of natuurkunde?”

Bent u geïnteresseerd in een gastles of workshop bij u op school? Neem contact met ons op!