Workshop ‘Grote datasets met de TI-84 Plus CE-T’
Door Peter Vaandrager
Tijdens deze workshop gaan we op twee manieren aan de slag met grote datasets.
Hoe krijg je een Excel bestand in je TI-84 Plus CE-T?
Waar in het examenprogramma wiskunde A havo kun je de TI-84 Plus CE-T toepassen?
Voor het eerste onderdeel is het handig om naast je TI-84 Plus CE-T ook je laptop en de kabel om je TI-84 Plus CE-Top je computer aan te sluiten mee te nemen. In deze workshop gebruiken we het programma TI-connect. Dit programma kun je vinden op https://education.ti.com/en/products/computer-software/ti-connect-sw
Workshop documenten
|
Workshop ‘Differentiëren zelf onderzoeken’
Door Cathy Baars
Deze workshop bestaat uit twee delen: In het eerste deel leert u het opzetten van een document om differentiëren te onderzoeken. In het tweede deel wordt een didactische werkvorm gedemonstreerd waarbij de deelnemers deze onderzoeksomgeving gebruiken om een deelonderzoek uit te voeren zodanig dat aan het eind van de workshop op basis van de gezamenlijke uitkomsten de regels voor het differentiëren van polynomen kunnen worden afgeleid.
Workshop documenten
|
Workshop ‘Differentiaalvergelijkingen’
Door Epi van Winsen
Wat heb je aan wiskunde? Wat heeft de maatschappij aan wiskunde? Eenvoudige vragen met vele antwoorden.
Aan de hand van echte data gaan we op zoek naar een model voor de totale wereldolieproductie. We zullen stuiten op een eerste orde kwadratische differentiaalvergelijking. We gebruiken theorie van VWO wiskunde D: continue dynamische modellen, lineaire regressie, asymptoten, punt van maximale helling en logistische functies. We trekken conclusies over grenzen aan de groei van de economie en de noodzaak van energietransitie. Epi van Winsen gebruikt dit al enkele jaren bij zijn vwo6 wiskunde D groepen als afronding. De gebuikte technologie is TI-Nspire CX.
Workshop documenten
|
Workshop ‘Analytische Meetkunde’ (herhaling 2016)
Door Bert Wikkerink
Meetkunde met coördinaten (analytische meetkunde) is in het nieuwe wiskunde B programma terug van weggeweest. We gaan in deze workshop onderzoeken in hoeverre de grafische rekenmachine hierbij een nuttige bijdrage kan leveren. We maken hierbij gebruik van de TI-Nspire CX. Deze machine (software) heeft een krachtige meetkunde module.
Workshop documenten
|
Workshop ‘Nieuwe functionaliteiten TI-84 Plus CE-T’
Door Harmen Westerveld en Wesley Snijders
Met de nieuwe release van het OS (v5.3) voor de TI-84 Plus CE-T krijgt u de beschikking over meerdere nieuwe functionaliteiten, die wij graag In deze workshop aan u willen demonstreren. Naast het bespreken en demonstreren van deze nieuwe functionaliteiten willen we u ook een aantal ‘tips and tricks’ aan de hand doen om uw TI-84 Plus CE-T en/of de TI-SmartViewer CE nog efficiënter toe te kunnen passen in uw lessen. In de workshop krijgt u de gelegenheid één en ander uit te gaan proberen. Indien u beschikt over een TI-84 Plus CE-T neem deze dan geüpdatet mee, of laat dit door ons doen. Als u (ook) beschikt over een eigen device met TI-SmartViewer CE en/of TI-Connect CE kunt u deze vanzelfsprekend ook meenemen om bepaalde functionaliteiten uit te proberen.
Workshop documenten
|
Workshop ‘Gokken met speelkaarten en dobbelstenen’
Door Cathy Baars
Tijdens deze workshop onderzoekt u de winstkansen bij het gokken met speelkaarten of dobbelstenen. Het onderzoek vindt plaats op drie manieren: met dobbelstenen of speelkaarten, met simulaties en via de statistiek. Het lesmateriaal dat gebruikt wordt is geschreven voor een module NLT maar ook goed bruikbaar in de wiskundeles. Het is zodanig geschreven dat leerlingen uit H5 met wiskunde A of B het zelfstandig kunnen uitvoeren.
Workshop documenten
|
Workshop ‘De mogelijkheden van technologie in de wiskundeles: een spel.'
Door Ludovic Wallaart
Technologie is overal om ons heen: een digibord, e-mail, computers, mobiele telefoons, .... Van ons docenten wordt verwacht dat wij kennis hebben van ons vakgebied, de wiskunde, van didactiek, de werkvormen en steeds meer ook van de mogelijkheden om technologie te gebruiken als ondersteuning van het leerproces. In deze workshop worden we na een korte introductie uitgedaagd om (in spelvorm) in kleine groepjes ervaringen uit te wisselen en te brainstormen over welke combinatie van werkvormen en technologie te gebruiken zijn bij welke verschillende onderdelen van het wiskunde curriculum. Ervaring leert dat er geanimeerde gesprekken ontstaan waarin iedereen zich betrokken voelt. Doel van de workshop is dat we op een inspirerende manier nadenken over onze lessen en dat we ook nog een aantal lesideeën opdoen.
Workshop documenten
|
Workshop ‘German Tank Problem'
Door Epi van Winsen
Begin 1943: de Economic Warfare Division van de Amerikaanse ambassade in Londen begint een samenwerking met het Britse Ministry of Economic Warfare waarbij men merktekens en serienummers analyseert op buitgemaakt Duits oorlogsmateriaal
Doel: beter inzicht te verkrijgen in de Duitse oorlogsproductie (hoeveel, wanneer en waar) en oorlogssterkte. Eerst banden van trucks, auto’s en vliegtuigen. Later tanks, trucks, kanonnen en raketten.
We gaan, gebruikmakend van simulatie op de TI-Nspire CX, onderzoeken welke schatters gebruikt kunnen worden en hoe goed die zijn. Gemiddelde en standaardafwijking van een serie schattingen stellen je in staat om een goede schatter te kiezen.
Eenzelfde aanpak kan gebruikt worden om betrouwbaarheidsintervallen dynamisch in beeld te brengen en dan zijn we weer bij bekende stof. Hiervoor wordt de TI-Nspire CX gebruikt waarbij op de achtergrond programmaatjes wat taken verrichten. We bekijken de programma’s wel, zodat begrepen wordt wat er gebeurt.
Workshop documenten
|
Workshop ‘Introductie TI-Innovator™ Programmeren met de TI-84 Plus CE-T en TI-Nspire CX’
Door Cathy Baars en Epi van Winsen
Voor leerlingen is het belangrijk om gestructureerd, algoritmisch te leren denken. Dit help hen wiskundige en andere science problemen op te lossen. Een manier om dit te oefenen is programmeren. Een programma geeft onmiddellijke feedback aan de leerling: “werkt het naar behoren, dan heb je het goed gedaan, zo niet dan …”. Het stimuleert de wiskundige denkactiviteiten. Voor leerlingen wordt het nog leuker om te programmeren als zij voorwerpen kunnen aansturen of dingen kunnen laten gebeuren. Dat is nu mogelijk met de TI-Innovator. Tijdens deze workshop maakt u kennis met de innovator en leert u zelf programma’s te schrijven om o.a. muziek te maken, afstanden te meten en kleuren te mengen. Het maakt hierbij niet uit of u de TI-Nspire CX of de Ti-84 Plus CE-T gebruikt.
Workshop documenten
|
Workshop ‘Introductie TI-Nspire CX’
Door Bert Wikkerink en Peter Vaandrager
De TI-Nspire CX is eigenlijk meer dan alleen een grafische rekenmachine. Met zijn document-structuur en bijbehorende software kun je wiskundige concepten onderzoeken. Zo kun je binnen een document bijvoorbeeld grafische, meetkundige en algebraïsche eigenschappen met elkaar verbinden en op deze manier een beter inzicht krijgen in de wiskundige achtergrond ervan. Een andere belangrijke toepassing is de krachtige statistiek module. In deze workshop maken we kennis met deze machine en de software en kijken we naar de specifieke mogelijkheden ervan.
Workshop documenten
|
Workshop ‘Wiskunde concepten in de wereld om ons heen: sensoren aan de grafische rekenmachine’
Door Ludovic Wallaart en Frank van den Berg
Wiskunde is en blijft voor veel leerlingen erg abstract, ondanks de pogingen van de methodes om in de opgaven gegevens uit de werkelijke wereld te gebruiken. Het blijft moeilijk om met wiskundige ogen naar de wereld te kijken. In deze workshop laten we ervaren hoe we een deel van het wiskundig denken kunnen stimuleren door het gebruik sensoren in combinatie met de grafische rekenmachine. Het simpele gebruik van een thermometer of een afstandsmeter levert data waar we een wiskundig model, een formule bij kunnen opstellen. In de workshop laten we zien welke metingen in een wiskundeles interessant kunnen zijn, en gaan we een aantal van deze experimenten ook zelf uitvoeren.
Workshop documenten
|