• Computational Thinking voor alle leerlingen van het Leo Kannercollege

    Posted 13/05/2021 by Koen Stulens

    Alle leerlingen van klas 1 tot 6 leren om computationeel te denken en om digitale tools te gebruiken. Dat is het doel van de Computational Thinking-leerlijn van het Leo Kannercollege in Leiden. De school deed een pilot met TI-Nspire CX technologie. “Een belangrijk pluspunt is dat je met deze technologie de basis aanleert van computational thinking,” vertelt leraar Zeno van der Zalm. Ofwel het logisch benaderen van problemen en die oplossen met computertechnologie. “We zijn klein begonnen, maar komen nu in de fase dat we steeds meer leraren en vakken meenemen in de leerlijn.”

    Lees meer....
  • You go girl! De ervaringen van vrouwen met bètaonderwijs en -beroepen

    Posted 12/04/2021 by Sónia Reis

    Wat kunnen we doen om meisjes op de middelbare school te steunen bij het kiezen voor een bèta-technische richting en -carrière? In een wereld waar wetenschappelijke en technologische oplossingen hard nodig zijn, kunnen we niet de helft van de talenten uitsluiten. We hebben meisjes en vrouwen nodig! Ons T3 lerarennetwerk begrijpt hoe belangrijk het is om meisjes te motiveren om voor STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics) te kiezen. Vier Europese T3-leraren en twee studenten delen hun ervaringen met gendervraagstukken, lesmethoden en STEM-onderwijs.

    Lees meer....
  • Hoe ik lab experimenten deed tijdens lockdown

    Posted 18/03/2021 by Fernanda Neri, natuur- en scheikundeleraar op de Escola Secundária de Amares in Portugal

    Hoe kan ik mijn leerlingen hun verplichte practica laten doen tijdens de lockdown? Ik ben natuur- en scheikundeleraar en ik deel graag mijn ervaringen met het overstappen op online lesgeven. Leren door het te doen vind ik belangrijk; op die manier leren leerlingen natuur- en scheikunde echt begrijpen. Normaal ga ik, als het maar even kan, tijdens de les het lab in om lastige onderwerpen uit te leggen aan de hand van praktische experimenten. Tijdens de lockdown kon dat helaas niet, maar gelukkig heeft de TI-Nspire™ CX technologie me uit de brand geholpen.

    Lees meer....
  • Gefeliciteerd met ons! T³ Europe - 25 jaar oud en nog steeds jong

    Posted 18/03/2021 by Stephan Griebel

    In 2021 vieren we de 25e verjaardag van het lerarennetwerk T³ - Teachers Teaching with Technology. Eind jaren tachtig kwamen de eerste grafische rekenmachines op de markt. Twee hoogleraren, Bert Waits en Frank Demana, zagen dat de echte potentie van de grafische rekenmachines lag in het onderwijs. Binnen tien jaar raakten steeds meer leraren enthousiast over de didactische mogelijkheden en werd het T3 netwerk opgericht.

    Lees meer....
  • Gaan voor goud: meedoen aan olympiades

    Posted 25/02/2021 by Koen Stulens

    Kan het meedoen aan een bèta-olympiade je leven veranderen? Organisatoren, leraren en oud-deelnemers geven in dit blog aan van wel. “Het deelnemen had grote impact, ik maakte hierdoor mijn beroepskeuze en mijn carrièrestart.” Dat vertelt Bouke van der Bijl die twee keer brons won bij de internationale Informatica Olympiade. Volgens SLO-curriculumexpert Emiel de Kleijn zijn olympiades “een middel om leerlingen te laten excelleren, om eruit te halen wat er inzit.” Op deze manier investeren in getalenteerde bètaleerlingen, waar de arbeidsmarkt om staat te springen, levert dus veel op. Precies daarom sponsort Texas Instruments al jarenlang diverse olympiades.

    Lees meer....
  • Wat hebben klimaatverandering en internet challenges met elkaar gemeen?

    Posted 20/01/2021 by Dirk Ritschel

    Wie anderen enthousiast wil maken, moet zelf ook enthousiast zijn. Frank Liebner heeft een passie voor scheikunde. Dat zie je meteen als je bij hem in de les zit en als je hem tijdens een lerarentraining tegenkomt. Voor hem is een experiment doen niet voor de show. Maar daarmee leert hij zijn leerlingen om wetenschappelijke verschijnselen zelf te reproduceren en te analyseren, zodat ze echt snappen wat er gebeurt. Daarom wil hij zo veel mogelijk andere leraren stimuleren om hun leerlingen zelfstandig te laten werken, zodat ze zelf nieuwe dingen ontdekken.

    Lees meer....
  • Natuurkundeproject: leerlingen werken in sprints aan duurzaam vuilnis verwerken

    Posted 23/10/2020 by Sónia Reis

    Na een periode van lockdown kende het schooljaar 2020 een vliegende start voor de havo 5 leerlingen natuurkunde van het Martinuscollege. In een project van vier weken werkten ze voor hun schoolexamen aan duurzame oplossingen voor vuilverwerking. Via de scrummethode bedachten ze in sprints zelf oplossingen, met TI-Nspire CX technologie en programmeren in Python. “We moesten de leerlingen aan het einde van de middag de school uitsturen, zo enthousiast werkten ze aan hun projecten,” lacht Hanneke Doodeman, afdelingsleider havo.

    Lees meer....
  • Enquête laat zien dat online onderwijs een blijvertje is in het nieuwe schooljaar

    Posted 03/08/2020 by Sonia Reis (@soniaraquelreis)

    De verschuiving naar online onderwijs zorgt voor nieuwe uitdagingen en Europese leraren geven aan dat het op een aantal vlakken beter kan. Zo zegt 55% van de leraren dat ze behoefte hebben aan betere IT-apparatuur en zegt 50% van hen dat ze softwareoplossingen nodig hebben. Ongeveer 47% van hen zegt dat ze graag een opleiding willen volgen om online onderwijsvaardigheden op te doen, of te verbeteren. Uit enkele open vragen blijkt ook dat leraren graag meer online lesmaterialen, filmpjes en kant-en-klare activiteiten willen ontvangen om te delen met hun leerlingen.

    Lees meer....
  • Portugese leerlingen winnen reis naar NASA met rolstoelproject

    Posted 17/07/2020 by Sónia Reis

    Vijf Portugese eindexamenleerlingen ontwikkelden een prototype van een met hoofdbewegingen te besturen rolstoel en wonnen daarmee een prachtige reis naar NASA. Met het project 'Telepathy Physics' dat bewegingssensoren gekoppeld aan de robotauto Rover gebruikt wonnen ze de eerste prijs in een wedstrijd van de universiteit van Lissabon. "De leerlingen wilden op deze manier hun medeleerlingen met een beperking helpen," zegt leraar Alexandre Gomes. "Het mooie is dat ze oplossingen zochten voor een echt bestaand probleem en dat ze zich tegelijk meer verdiepten in wiskunde."

    Lees meer....
  • Mijn nieuwe schoolproject: een straaljager besturen met een handheld

    Posted 06/07/2020 by Ludovic Duchenne Leraar wiskunde en informatica Lycée Touchard Washington, Le Mans

    Hoe cool zou het zijn om een schoolproject te doen waarbij je code schrijft om een vliegtuig te besturen? En zou het niet nog cooler zijn om dit te doen voor een militaire straaljager zoals de Franse Rafale? Al in 2018 – met de film Top Gun in mijn hoofd – dacht ik erover om deze activiteit te ontwikkelen. De lockdown door het coronavirus was voor mij een goede aanleiding om eindelijk aan dit project te werken. Na de lockdown kon ik niet wachten om terug naar school te gaan. Ik had er zo’n zin in om mijn leerlingen informatica en technologie te verrassen en het jaar af te sluiten met deze bijzondere activiteit!

    Lees meer....
View more
Meld aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over trainingen, TI-technologie en speciale aanbiedingen voor leraren!

Bedankt voor uw aanmelding