• Computational Thinking voor alle leerlingen van het Leo Kannercollege

    Posted 13/05/2021 by Koen Stulens

    Alle leerlingen van klas 1 tot 6 leren om computationeel te denken en om digitale tools te gebruiken. Dat is het doel van de Computational Thinking-leerlijn van het Leo Kannercollege in Leiden. De school deed een pilot met TI-Nspire CX technologie. “Een belangrijk pluspunt is dat je met deze technologie de basis aanleert van computational thinking,” vertelt leraar Zeno van der Zalm. Ofwel het logisch benaderen van problemen en die oplossen met computertechnologie. “We zijn klein begonnen, maar komen nu in de fase dat we steeds meer leraren en vakken meenemen in de leerlijn.”

    Lees meer....
  • You go girl! De ervaringen van vrouwen met bètaonderwijs en -beroepen

    Posted 12/04/2021 by Sónia Reis

    Wat kunnen we doen om meisjes op de middelbare school te steunen bij het kiezen voor een bèta-technische richting en -carrière? In een wereld waar wetenschappelijke en technologische oplossingen hard nodig zijn, kunnen we niet de helft van de talenten uitsluiten. We hebben meisjes en vrouwen nodig! Ons T3 lerarennetwerk begrijpt hoe belangrijk het is om meisjes te motiveren om voor STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics) te kiezen. Vier Europese T3-leraren en twee studenten delen hun ervaringen met gendervraagstukken, lesmethoden en STEM-onderwijs.

    Lees meer....
  • Hoe ik lab experimenten deed tijdens lockdown

    Posted 18/03/2021 by Fernanda Neri, natuur- en scheikundeleraar op de Escola Secundária de Amares in Portugal

    Hoe kan ik mijn leerlingen hun verplichte practica laten doen tijdens de lockdown? Ik ben natuur- en scheikundeleraar en ik deel graag mijn ervaringen met het overstappen op online lesgeven. Leren door het te doen vind ik belangrijk; op die manier leren leerlingen natuur- en scheikunde echt begrijpen. Normaal ga ik, als het maar even kan, tijdens de les het lab in om lastige onderwerpen uit te leggen aan de hand van praktische experimenten. Tijdens de lockdown kon dat helaas niet, maar gelukkig heeft de TI-Nspire™ CX technologie me uit de brand geholpen.

    Lees meer....
  • Gefeliciteerd met ons! T³ Europe - 25 jaar oud en nog steeds jong

    Posted 18/03/2021 by Stephan Griebel

    In 2021 vieren we de 25e verjaardag van het lerarennetwerk T³ - Teachers Teaching with Technology. Eind jaren tachtig kwamen de eerste grafische rekenmachines op de markt. Twee hoogleraren, Bert Waits en Frank Demana, zagen dat de echte potentie van de grafische rekenmachines lag in het onderwijs. Binnen tien jaar raakten steeds meer leraren enthousiast over de didactische mogelijkheden en werd het T3 netwerk opgericht.

    Lees meer....
  • Gaan voor goud: meedoen aan olympiades

    Posted 25/02/2021 by Koen Stulens

    Kan het meedoen aan een bèta-olympiade je leven veranderen? Organisatoren, leraren en oud-deelnemers geven in dit blog aan van wel. “Het deelnemen had grote impact, ik maakte hierdoor mijn beroepskeuze en mijn carrièrestart.” Dat vertelt Bouke van der Bijl die twee keer brons won bij de internationale Informatica Olympiade. Volgens SLO-curriculumexpert Emiel de Kleijn zijn olympiades “een middel om leerlingen te laten excelleren, om eruit te halen wat er inzit.” Op deze manier investeren in getalenteerde bètaleerlingen, waar de arbeidsmarkt om staat te springen, levert dus veel op. Precies daarom sponsort Texas Instruments al jarenlang diverse olympiades.

    Lees meer....
  • Wat hebben klimaatverandering en internet challenges met elkaar gemeen?

    Posted 20/01/2021 by Dirk Ritschel

    Wie anderen enthousiast wil maken, moet zelf ook enthousiast zijn. Frank Liebner heeft een passie voor scheikunde. Dat zie je meteen als je bij hem in de les zit en als je hem tijdens een lerarentraining tegenkomt. Voor hem is een experiment doen niet voor de show. Maar daarmee leert hij zijn leerlingen om wetenschappelijke verschijnselen zelf te reproduceren en te analyseren, zodat ze echt snappen wat er gebeurt. Daarom wil hij zo veel mogelijk andere leraren stimuleren om hun leerlingen zelfstandig te laten werken, zodat ze zelf nieuwe dingen ontdekken.

    Lees meer....
  • Natuurkundeproject: leerlingen werken in sprints aan duurzaam vuilnis verwerken

    Posted 23/10/2020 by Sónia Reis

    Na een periode van lockdown kende het schooljaar 2020 een vliegende start voor de havo 5 leerlingen natuurkunde van het Martinuscollege. In een project van vier weken werkten ze voor hun schoolexamen aan duurzame oplossingen voor vuilverwerking. Via de scrummethode bedachten ze in sprints zelf oplossingen, met TI-Nspire CX technologie en programmeren in Python. “We moesten de leerlingen aan het einde van de middag de school uitsturen, zo enthousiast werkten ze aan hun projecten,” lacht Hanneke Doodeman, afdelingsleider havo.

    Lees meer....
  • Enquête laat zien dat online onderwijs een blijvertje is in het nieuwe schooljaar

    Posted 03/08/2020 by Sonia Reis (@soniaraquelreis)

    De verschuiving naar online onderwijs zorgt voor nieuwe uitdagingen en Europese leraren geven aan dat het op een aantal vlakken beter kan. Zo zegt 55% van de leraren dat ze behoefte hebben aan betere IT-apparatuur en zegt 50% van hen dat ze softwareoplossingen nodig hebben. Ongeveer 47% van hen zegt dat ze graag een opleiding willen volgen om online onderwijsvaardigheden op te doen, of te verbeteren. Uit enkele open vragen blijkt ook dat leraren graag meer online lesmaterialen, filmpjes en kant-en-klare activiteiten willen ontvangen om te delen met hun leerlingen.

    Lees meer....
  • Portugese leerlingen winnen reis naar NASA met rolstoelproject

    Posted 17/07/2020 by Sónia Reis

    Vijf Portugese eindexamenleerlingen ontwikkelden een prototype van een met hoofdbewegingen te besturen rolstoel en wonnen daarmee een prachtige reis naar NASA. Met het project 'Telepathy Physics' dat bewegingssensoren gekoppeld aan de robotauto Rover gebruikt wonnen ze de eerste prijs in een wedstrijd van de universiteit van Lissabon. "De leerlingen wilden op deze manier hun medeleerlingen met een beperking helpen," zegt leraar Alexandre Gomes. "Het mooie is dat ze oplossingen zochten voor een echt bestaand probleem en dat ze zich tegelijk meer verdiepten in wiskunde."

    Lees meer....
  • Mijn nieuwe schoolproject: een straaljager besturen met een handheld

    Posted 06/07/2020 by Ludovic Duchenne Leraar wiskunde en informatica Lycée Touchard Washington, Le Mans

    Hoe cool zou het zijn om een schoolproject te doen waarbij je code schrijft om een vliegtuig te besturen? En zou het niet nog cooler zijn om dit te doen voor een militaire straaljager zoals de Franse Rafale? Al in 2018 – met de film Top Gun in mijn hoofd – dacht ik erover om deze activiteit te ontwikkelen. De lockdown door het coronavirus was voor mij een goede aanleiding om eindelijk aan dit project te werken. Na de lockdown kon ik niet wachten om terug naar school te gaan. Ik had er zo’n zin in om mijn leerlingen informatica en technologie te verrassen en het jaar af te sluiten met deze bijzondere activiteit!

    Lees meer....
  • Onderwijs essentieel voor een duurzame toekomst; help lesmateriaal te ontwikkelen!

    Posted 02/07/2020 by Stephan Griebel

    Het STEM-onderwijs kan een belangrijke rol spelen voor een duurzame toekomst. Om problemen rondom duurzame ontwikkeling te begrijpen is wiskunde nodig, waaronder statistiek en programmeren. Lerarennetwerk T3 Europe heeft daarom een ambitieus content co-creatie project opgezet. We willen lesmaterialen en activiteiten voor in de klas ontwikkelen rondom de thema’s STEM en duurzaamheid. Daarom roepen we leraren op om activiteiten te ontwikkelen en in te sturen voor dit ‘T3 Europe STEM sustainable development project’.

    Lees meer....
  • Robotauto Rover stimuleert enthousiasme voor wiskunde bij CSG Liudger

    Posted 16/06/2020 by Koen Stulens

    Naast de gewone wiskundelessen krijgen leerlingen van CSG Liudger de kans om te leren programmeren bij speciale STEM-projecten. De school maakt deel uit van het TI STEM Lab netwerk en gebruikt bijvoorbeeld de robotauto Rover. Wiskundeleraar Bert Wikkerink zet graag technologie in. “Voor veel leerlingen is het een stimulans om te leren programmeren. De directe respons vinden ze leuk, het geeft een gevoel van beloning. Ze zijn heel fanatiek bezig met deze wiskundige activiteit, fanatieker dan met het maken van wiskundesommetjes!

    Lees meer....
  • Doe mee met ons succesvolle T³ Europe Webinar Programma!

    Posted 26/05/2020 by Ian Galloway

    Sinds het begin van de corona-crisis biedt het T3 Europe lerarennetwerk webinars aan zodat leraren op afstand kunnen blijven werken aan hun professionele ontwikkeling. De gratis Engelstalige T³ Europe webinars worden gegeven door T³ leraren en helpen leraren onder andere om hun kennis van TI technologie te vergroten. In het najaar staan er ook diverse webinars op de agenda!

    Lees meer....
  • Top 5 tips voor afstandsonderwijs

    Posted 14/04/2020 by Erica Schiller & Koen Stulens

    Richard Snow is een Amerikaanse T³-instructeur en een expert in het geven van afstandsonderwijs. Hij was de eerste leraar die TI Emulator Software gebruikte bij het lesgeven aan leerlingen in een online omgeving. Hij deelt graag zijn 5 belangrijkste tips van de afgelopen 15 jaar dat er hij les mee gaf. Daarnaast vertellen natuurkundelerares Cathy Baars en wiskundeleraren Ludovic Wallaart en Peter Vaandrager hoe zij het online lesgeven in de coronacrisis ervaren.

    Lees meer....
  • Tropische storm leidt tot STEM-project op La Reunion

    Posted 06/04/2020 by Marthe Pariset

    “Combineer wiskundeles met uitdagingen uit het dagelijks leven via een ‘learning by doing’ aanpak, dat levert veel op. Soms laten leraren zich weerhouden om zo’n project te doen omdat ze niet elk aspect beheersen. Het is normaal dat je niet alle theorie weet wanneer je aan een project begint, maar dat leer je gaandeweg wel. En wat is er waardevoller om samen met je leerling een oplossing te vinden voor een probleem? Dat geeft zoveel plezier!”

    Lees meer....
  • De power van Python volgens bedenker Guido van Rossum

    Posted 03/03/2020 by Koen Stulens

    In ons dagelijks leven blijft het belang van technologie toenemen. Leerlingen die op school kennismaken met programmeren hebben daarom een voorsprong op anderen. Om ze daarbij te helpen, maakt Texas Instruments het binnenkort mogelijk om op de middelbare school met TI-technologie te programmeren in Python. Wij kregen de kans om te praten met de ontwikkelaar van de populaire programmeertaal Python, Guido van Rossum, over hoe de taal tot stand kwam en welke mogelijkheden dit biedt voor leerlingen.

    Lees meer....
  • Vind de moordenaar met TI-Nspire-technologie

    Posted 22/11/2019 by Edith Vos (@edithvos)

    "De beroemde muziekproducent Jonathan Wallace is vermoord aangetroffen in zijn badkuip. De enige aanwijzing op de plaats van het misdrijf waren modderige voetafdrukken van het raam naar de badkamer." Zo start een van de opgaven van de lessenserie 'Forensics with TI-Nspire-technology' op basis van forensische wetenschapsexperimenten die natuurkundeleraar Cathy Baars toepast in de klas.

    Lees meer....
  • Als meisje de ruimte in: laten we opstijgen!

    Posted 23/09/2019 by Sónia Reis (@soniaraquelreis)

    "Ik heb vrijwel altijd al astronaut willen zijn. Als kind van 8 was sterrenkijken mijn hobby," zegt dr. Insa Thiele-Eich. Zij is een van de twee Duitse vrouwelijke astronauten die rond 2020 als eerste naar het International Space Station (ISS) reizen. Thiele-Eich inspireerde leraren wiskunde en andere exacte vakken uit twintig landen op de conferentie Sharing Inspiration 2019. "Als jong meisje dat uitblonk in STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics) merkte ik niet dat er verschil werd gemaakt tussen jongens en meisjes. Maar in mijn vakgebied zie ik nu dat vrouwen ondervertegenwoordigd zijn. We moeten meer vrouwen in het STEM-werkveld krijgen."

    Lees meer....
  • STEM centraal tijdens Nederlands-Portugese uitwisseling

    Posted 23/04/2019 by Koen Stulens

    Bij het Sharing Inspiration evenement in 2017 maakte de Portugese leraar Raúl Aparício Gonçalves kennis met de robotauto Rover. Dit inspireerde hem om een internationale uitwisseling te organiseren voor zijn leerlingen. Zo gingen dertig leerlingen van de Nederlandse school CSG Liudger in 2018 op uitwisseling naar de Portugese Ermesinde High School.

    Lees meer....